tiistai 26. tammikuuta 2016

Pro Gaala 2016 - behind the scenes


Olen saanut jo monena vuonna kunnian kuulua omasta mielestäni tärkeimmän ja hienoimman iltajuhlan, Pro Gaalan, tuomaristoon lehdistön osalta. Pro Gaalan on Aromi-lehden järjestämä, ravintola-alan gaala, missä palkitaan Hotelli- ja ravintola-alan toimijoita, sankareita ja vaikuttajia.

Rakastan ravintola-alaa ja olen onneksi ollut osa sitä kymmenien vuosien ajan sekä työskentelemällä alalla että kouluttamalla alan ammattilaisia sekä alan opiskelijoita. Ajattelen Pro Gaalan tuomarointia joka vuonna SUURENA kunniana.  Tänä vuonna Pro Gaala on torstaina 28.1. eli ihan pian!


Gaalaeleganssia Harrin kanssa 2015,2014 ja 2013. 

Pro Gaalassa jaettavat ravintola-alan palkinnot on jaettu erilasiin sarjoihin, joissa palkitaan niitä jokapäiväisen elämyksen asiakkaille tuottavia, iloisia ja tehokkaita asiakaskaspalvelutyön ammattilaisia. Sarjoja ovat mm. ravintolapäällikkö, kahvilatyöntekijä, baarimestari, kokki ja vaikka mitä(katso vaikka). Jokaiseen sarjaan saa  ehdottaa omia suosikkejaan ympäri Suomea. Sitten ehdokkaita äänestetään ja parhaat pääsevätkin finaaliin, jossa heitä sitten arvioi alalta koostettu, arvovaltainen raati. Ja vasta itse gaalassa paljastetaan jokaisen sarjan kolme parasta. Voi sitä onnea, kun voittaja kuulee oman nimensä. Joka vuosi tulee kyyneleet silmiin. Sekä voittajilel että minulle.

Minä olen itse osa lehdistötuomarijengiä, jossa on lisäkseni mm. Hannan Soppa-blogin Hanna, juomatoimittaja Ilkka Sirén, juuri Sandro-keittokirjaakin kirjoittanut Kenneth Nars, oluttoimittaja Mariaana Nelimarkka ja aina ihana ruokatoimittaja Mansikkamäen Sanna. Lisäksi arvovaltaisina herroina päätoimittaja Sakari Nupponen sekä vapaa toimittaja Tuomas Tanttu. Meidän tehtävämme on valita ammattilaisista lehdistön suosikki, se joka sykähdyttää juuri meitä. Osa meistä on tuomaroinut jo pari vuotta, ja löydämme aina hyvä yhteyden toisiimme.

Tämä tuomarointi ei ole helppo homma. Koska valinnanvaraa on liikaa! Tuntuu että kaikki ehdokkaat ovat alansa rautaisia ammattilaisia, joita kehutaan kommenteissa ehdotta. Ja kaikki ovat tehneet sekä ravintola-alasta että omasta työstään mahtavan sekä asiakkaille että kollegoilleen. Yksi syy, miksi olen niin onnellinen Pro Gaala-lehdistötuomaroinnista, onkin se miten hyvälle tuulelle tulen, kun luen kaikkia niitä kehuvia kommentteja, mitä ehdokkaista on sanottu. Jos tuntuu, että ravintola-alalla ei mene hyvin, täytyy vaan vilkaista näitä kehuja ja uskoo taas, että alalla on ja tulee olemaan innovatiivista, asiakaspalveluhenkistä ja hymyilevää jengiä.  Kyllä.

Tuomaroinnin aluksi saimme kaikki salaiset, paksut kirjekuoret, joissa olevia ehdokkaita olen nyt hyvällä mielellä, valinnanvaikeus mielessäni, puntaroinut viikonlopun. Edelleen minulla on liian monta omaa ehdokasta. Onneksi kokoonnumme vielä lehdistötuomarikollegoideni kesken ja käymme läpi omat ehdokkaamme. Ehkä pääsemme yhteiseen lopputulokseen...... Joka julkistetaan jo ylihuomenna. Jee.

Odotan koko gaalaa myös innolla. Siellä on kaikki ravintola-alan vaikuttajat, tavarantoimittajat ja tietysti itse alan toimijat. Pelkkää kivaa jengiä siis. Tapaamme, juttelemme, juhlimme ja nauramme. On ollut hauskaa 2013, 2014 ja 2015. Katso vaikka (samalla näkyy omat iltapuvut kaikilta vuosilta...). On se kuulkaa niin, että ravintola-ala on (ainakin minulle) ollut parhaita ammattialoja, missä olen ollut töissä. Joten, jahuu, enään kaksi päivää gaalaan!

Ps. Minulla on yksi suuri ongelma gaalaan liittyen: Kaksi uutta iltapukua. Apua. Kumman nä laitan. Valinnanvaikeus.

2015 fiiliksiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti