keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Makkaralla kisassa mukana


Mainitsin jo viime viikolla, että otin osaa ensimmäistä kertaa bloggauskisaan. Snellmannin Kunnon Lenkkimakkara-reseptikisaan. On ollutkin aika kivaa käydä kurkkimassa muiden annoksia ja äänimääriä(löytyvät täältä). Niin, uteliaisuus on inhimillistä.




Itse en ole mikään iso lenkkimakkaan syöjä noin yleisesti. Kotonakin meillä on uunimakkaraa silloin, kun olen myöhän duunissa. Mika ja pikku a:t kyllä diggaa. Viiltoja vaan lenkkimakkaraan, juustoa niihin ja uuniin. Olen minäkin sitä lapsena syönyt, kun mama oli työmatkalla. Näin se historia kertautuu.

Lähestyin tätä bloggauskisaan tehtävää makkarasuokaa siitä näkökulmasta, mistä itse tykkään. Tuhti mutta lihaisan makuinen Kunnon lenkkimakkara sopi pataruokiin, ja näin ajattelin tehdä lempi-pataruokani, "esi-isieni" ruuan, eli unkarilaisen gulassin, korvaten vaan ruokaan käytettävän lihan Kunnon lenkkimakkaralla (lisätietoja lenkistä täältä). Hyvin onnistui! Makkara oli juuri tarpeeksi maultaan lihaisa, purutuntumaltaan kiinteä ja fiilikseltään oikea.

Koska pidän piparjuuren, makkaran ja paprikan yhdistelmästä, pyöräytin siihen vielä makkaraan sopivan piparjuurivaahdon päälle. Se on sitten jokaisen oma valinta, syökö gulassin piparjuurivaahdolla vai ilman. Minä syön piparjuurella. Kyllä. Unkarissa laitetaan tuoretta persiljaa melkein joka paikkaan, joten siitä tuli idea tehdä gulassille mausteöljy persiljasta. Lapset tykkäsi.

Olen tehnyt duunia yhdistäen juomia ja ruokia koko aikuiselämäni, joten ajattelen aina ruokia kokonaisuutena juomineen. Lenkkimakkara on perinteisesti vaalean lager-oluen kanssa yhditettävä ruoka. Näin se vain on. Joten tämänkin Kunnon makkaragulassin kanssa piparjuurivaahtoineen ja persiljaöljyineen sopii parhaiten suomalainen lager-olut. Minulle KOFFia, kiitos.

Muistakaa äänestää kisassa (minua täältä)!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti